در مقالات قبلی زونکن، ساز های تار، سه تار و عود از ساز های مضرابی برای علاقمندان و تعقیب کنندگان مجله زونکن معرفی شدند. در این مقاله به معرفی ساز های دو تار و تنبور در ایران که جز ساز های محلی نیز محسوب می شوند پرداخته شده است.
دوتار
دارای شکمی گلابی شکل و دسته ای نسبتا دراز است. تعداد 17 تا 20 دستان بر دسته آن بسته می شود، برخی از دوتارها محلی در نواحی مختلف جنوب فاقد دستان است. سطح روی شکم چوبی است. تعدادسیم های آن، چنانکه از نام ساز برمی آید، 2 تا است که به فاصله های مختلف کوک می شوند، طول دسته حدود 60 سانتیمتر و مجموعا تمام ساز حدود یک متر است.
دو تار غالبا با انگشت یعنی بدون مضراب نواخته می شود. این ساز بیشتر جنبه محلی دارد و در نواحی جنوب کشور ما بسیار متداول است.
تنبور
تنبور را بعضی تنبوره نیز گفته اند و امروزه از تنبور می توان به ساز محلی با دستهای بلندتر و کاسهای بزرگتر و منحنی تر از سهتار دارای ۲ یا ۳ سیم و ۱۴ پرده که به فاصله اکتاو در ساز پردهبندی شده، تعبیر کرد. طول این ساز در بین ۷۰ تا ۸۰ سانتیمتر و دارای سه سیم است، یکی واخوان و دو سیم اصلی می باشد. در زمان قدیم به گفته فارابی از یک یا دو سیم اصلی استفاده می شده است که اکنون به صورت سه سیم معمول است. این ساز دارای چهارده پرده (دستان) و فاقد ربع پرده میباشد. در نواختن آن دو نوع کوک رایج است. ابتدا کوک هفت دستان (برز) و دیگری کوک پنج دستان (ته رز) که نوازندگان امروزی بیشتر از کوک سیم اصلی دو (C) و سیم واخوان سل (G) استفاده میکنند. تنبور را با چهار انگشت دست راست و بدون استفاده از مضراب مصنوعی مینوازند و تکنیکهای دست چپ آن شبیه دیگر سازهای زهی دسته دار مانند تار و سه تار است و مضرابهای اصلی آن عبارتند از انواع مضراب راست، چپ و شُر انواع مضراب ریز، گلریز، غنچه، دوچپ (دوتک) و ... .
انواع تنبور و دوتار
تنبور قوچانی، تنبور شروانی، تنبور بغدادی، تنبور تیسفونی و انواع دو تار، دوتار چگور و دوتار قپوز. نواختن این ساز با شکلهای مشابه هنوز در بیشتر مناطق ایران رواج دارد.
تنبور بر اساس شکل ظاهری دو نوع است؛ تنبور کاسهای که یک تیکه است و تنبور چمنی که همان ترکهای است و کاسه آن از تکههای چوب درست شده است. این نوع مزیتی که برنوع اول دارد این است که هم ساخت آن راحتتر است و هم تعمیر آن.
قسمتهای مختلف تنبور
کاسه: همان قسمت پایین تنبور که خود دارای اشکال مختلفی است که بستگی به منطقه و سازنده خود دارد. کاسه این ساز را عموماً از چوب توت میسازند که انتخاب نوع چوب، یعنی اینکه از چه جنس توتی باشد خود دارای نکاتی است.
دسته: قسمت انتهایی تنبور که به کاسه متصل است که در صدا تاثیر زیادی دارد.
صفحه: قسمت روی کاسه که دارای بافت ظریف می باشد، صفحة نازکی است از چوب درخت گردو که بر روی دهانه کاسه قرار میگیرد و در وسط و یا در کنار صفحه حدود ۷ تا ۱۲ سوراخِ ۲ تا ۳ میلیمتری دارد تا موجب نرمی صدای تنبور شود. سوراخ روی صفحه بر صدای تنبور تا ثیر بسزایی دارد.
دستان: ۱۳ تا ۱۴ دستان در تنبور وجود دارد که در محلهای معیّن بر دسته بسته میشوند. به نظر اغلب نوازندگان مشهور، محل دستانها ثابت است اما برخی نیز معتقدند که جای تعدادی از این دستانها متغیر است.
خرک: خرک، قطعه چوبی کوچک و محکم از درخت شمشاد و گردوست که سیم به آن وصل میشود و روی صفحه سیمگیر قرار میگیرد. در برخی از سازهای جدید سیمگیر کار خرک را میکند.
سیم گیر: به قسمت انتهایی کاسه وصل است و سیم را به آن وصل میکنند. سیم گیر از جنس استخوان یا چوب بوده در انتهای صفحه قرار دارد که تارها را بدان گره میزنند و تا انتهای دسته میکشند. در برخی از تنبورهای جدید، خرک کار سیمگیر را انجام می دهد.
گوشی: همان قطعات بالای تنبور را گوشی می گویند و از آن برای کوک کردن استفاده میکنند. دو تا سه گوشی (در تنبورهای نامتعارف تا پنج گوشی) از چوب بید وجود دارد. تنبور لانه کوک (جعبه گوشیها) ندارد و گوشیهایش مستقیماً در سوراخهای ایجاد شده در انتهای دسته فرو می روند.
سیم گیر بالا: برجستگی پایین گوشی را می گویند که دارای شیارهایی است. شیطانک ، که قطعه چوب یا استخوانی است با دو سه شیار که تارها از روی آن عبور داده شده به گوشی گره میخورند. شیطانک در حدود ۱۵ سانتیمتری ابتدای دسته تعبیه میشود.
پرده: نخ نازکی است که روی دسته بسته شده و فاصله هر دو دستان را یک پرده میگویند. تنبور از قدیم دارای ۲ سیم بوده که اکنون آن را از ۲ سیم به یک سیم ارتقاء دادهاند.
سیم: دو یا سه سیم، که سیم بالایی معمولاً جفتی است. این سیمها از یک سو به سیمگیر و از سوی دیگر پس از عبور از روی خرک و شیطانک در انتهای دسته به دور گوشیها پیچیده میشوند.
قیمت ساز تنبور
علاقه مندان به ساز تنبور می توانند از قیمت 170 هزار تومان به بالا این ساز را تهیه کنند.
گردآورنده: سپیدخت حکیمی